Wazemaki, 2020.03.01.
Pár napja megkeresett pár veterán-őrült fiatal, azzal a fura kéréssel, hogy egy nagyon jó barátjuknak nemsokára születésnapja lesz, és ők márpedig azt találták ki, hogy írnak neki/róla egy születésnapi cikket, és hogy szeretnék, ha megjelenne itt - amolyan köszöntés, meglepetés-féleképpen.
Norbi, azaz a barátainak csak "Doki" - Milyen beszédes becenév :) - pont ma 15 éves, de már túl van többek között két Trabant rendbetételén, amelyek AGGastyán és Csumpi nevet kapták. Barátai elmesélése szerint szakembereket megszégyenítő precizitással, hihetetlen kitartással és lelkesedéssel csinálja a gépeket.
Ez egy igazán szép gesztus, és úgy gondoltuk, erre a felkérésre nem lehet nemet mondani, így hát következzenek a srácok irományai :)
Nagy Máté
5-6 éve ismertem meg Dokit. A Babetták hoztak össze minket. Eleinte keveset beszélgettünk, majd kezdett kialakulni a barátság. Interneten keresztül segített mindig ha valami nem ment, vagy tanácsra volt szükségem. Nagyon segítőkész srácnak ismertem meg. Aztán 2019-ben elhívott a ballagására. Ekkor találkoztunk először személyesen, ugyanis én Kecskeméten, Doki pedig Pétervásárán lakik. Körbemutatta a ,,birodalmát". Rengeteg motor, Babettától kezdve a Rometen át a Simsonig. És egy Trabant 1.1, ami a mai cikkünk fő témája.
Doki már jó ideje szeretett volna egy Trabantot. 601 volt az álma. Ballagásakor elkezdett keresgélni, szóba jött egy 601 Trabant, de nagyon rossz állapotban, ezért tovább keresett. Ajánlottak neki egy Trabantot, semmi infó nem volt róla. Elmentek megnézni, és akkor látta, hogy 1.1, nem 601. Eleinte nagyon nem akarta megvenni, de aztán beleszeretett, megvette. Trélerrel elhozták, édesapja meghegesztette a kiszakadt hátsó futóművet, apróbb javításokat végeztek a Trabanton. Majd a suli végeztével kezdődött az igazi munka. Darabjaira szedte az egész autót, mindent gondosan elpakolt az utolsó csavarig. Édesapja kilakatolta a karosszériát, Doki felújította a futóművet, gyűjti a kiegészítőket. Az a célja, hogy egy tökéletesen 601-re hasonlító 1.1 Trabantja legyen. Ehhez beszerzett már alu kilincseket, narancssárga hátsó lámpabúrákat, és még sorolhatnám.
Csontos István
Újabb egy év telt el, telnek az évek. Mintha csak ma lett volna az a nap mikor először rám írt. Dokit már 2016 áprilisa óta ismerem. Sokat segített nekem egyes problémák megoldásában. Amióta ismerem, csak szoci kismotorokkal foglalkozott szinte, de ez tavaly májusban megváltozott mikor a ballagásán összegyűjtött pénzből egy trabantot vásárolt. Sokat kutatott Trabiért a környéken mikor rálelt egy 1.1 limusinra amiről az előző részben írt Máté. Szeptemberben édesapjával felesbe vett még egy Trabantot egy pétervásárai ismerősétől. Ez egy szép, megkímélt kombi, ami le volt ültetve és 15-ös Passat felnikkel büszkélkedhetett az előző tulajdonosnál. Még az előző tulajnál tolatás közben kitört a jobb hátsó futómű, ezt még megjavította, de az emiatt eltört sárvédőt már nem cserélte ki. Így került hozzá „Csumpi” a kombi Trabant.
Sokat dolgozott vele, hogy megfeleljen napi használatra. A futóműnek nagyrészét felújította, a fékeket felszabályoztatta, kicserélte a szimeringeket és a főfékhenger karmantyúit is kicserélte. A rendszert feltöltötte fékolajjal. Kicserélte még az autón az olajat és a szűrőket, a váltóolajról se feledkezett meg. A motorháztetőt és a hátsó lámpákat lecserélte a 601 alkatrészeire. A szíve szakadt meg Dokinak mikor megemelte a trabantot gyári magasságába. Felújította a féltengelyeket. Azóta is heti rendszerességel használják, mindenhová elviszi őket a kis csodagép, mindig meglepődik azon mi minden befér a csomagtartójába.
Vincze András
2T vagy 4T?
Avagy milyen nemes cél(ok) hátráltatják Doki "űberTrabijának" elkészülését....
2018-ban ismerkedtem össze Dokival az ominózus 228-as Babetta restaurálás kapcsán...a közös munka meghozta gyümölcsét,és hamarosan megbeszéltük,hogy van még a fészeremben egy Simson Star(Nagyapám igáslova a 80"-as évekből)amit szintén vissza kellene állítani csatasorba,had rója az utakat...
Doki 2019-es ballagására hivatalos voltam én is a nagyobbik fiammal,(ahol találkoztam Mátéval is)
A ceremónia végeztével alig várta hogy hazaérjünk hozzájuk és megmutathassa a megszerzett kincset a 4T limusint.
Csillogott a szeme(nem az italtól :D )ahogy bemutatta a Trabit, és mesélt az elképzeléseiről hogyan alakítja majd "kétüteműs"kinézetűre... tudtam,hogy meg fogja csinálni!
Neki nincs lehetetlen....
Hazaérve Dokitól összeszedtem a régi 4T Trabimról(ból) megmaradt alkatrészeimet és egy alkalommal mikor átjöttek hozzánk a visontai veteránbörzére odaadtam neki,amit nagy örömmel fogadott.
Na utánna jött a képbe nálunk a Star.
2019 Decemberében átkerült a "moped" Péterkére enyhén "beszédhibás" állapotba :)
Az idő,a tárolás megtette a hatását,dehát innen szép nyerni mondta Doki!
(Persze közben haladt a Trabi,jött a házhoz még egy egy universal is..)
Megint láttam a szemén amint letettem a futórol a Star motort (maradványait),hogy szépet fogunk belőle csinálni!
De ez már egy más történet......
U.i.
Szerintem ismét maradandót alkotunk,mint mindíg;
és kívánom hogy a "kis piros"4T-2T projected is így sikerüljön!
Boldog Születésnapot
Doki!
Horkay Péter
2017. szeptember 23.-án kezdődött ez a barátság. Már a beszélgetés legelején megvolt a közös téma, segédmotorok és szoci autók. Segédmotorokat szerelt, leginkább Babettát. Nem volt idegen számomra a Babetta, ekkor már én is ismerkedtem a segédmotorok világával. 2017-ből térjünk át 2019-be, és most legyen a Trabantozás a téma. 2019. áprilisában kinézett magának egy fehér színű 601-es 90'-es évjáratú Trabantot, amin látszott az elhanyagoltság. Végül maradt ott tovább, helyette képbe jött a négyütemű. 2019. május 16.-án kaptam ezt az üzenetet:. ,,Itthon!!" Rögtön jött a kérdés, találjunk ki rá valami nevet! AGGregátor, AGG-ból öreg, AGGenor, AGGteleki rozsdabarlang, AGGoston, AGGasztó állapot, AGGrás, AGGastyán. Mindig megvolt/megvan a csapatunknak a jó kedve. ,,Ráírom a szélvédőre: Van Audim is, de most sietek!" -Doki.
Nagyon boldog volt. Megemlített pár vicces pillanatot is:. ,,Ó! Jut eszembe ez egy Trabant! Arrébb lököm!" ... Lassabban! Ez sosem ment ennyire!" Másnap küldte is a képeket az új szerzeményről. Hibátlan kárpitok, belseje átlagos, külseje kissé kopottas, rozsdás. Nagy lelkesedéssel kezdett bele, amit a többiek részletesen leírtak. Egy olyan autót szeretne ami különleges és ritka is, mint a piros festésű fehér tetős Trabant.
Csumpiról annyit írnék, hogy az elején nem úgy történtek a dolgok mint ahogy várta, de mostanra egy napi használatra alkalmas autót kapott.
Birtalan István
Norbit már néhány éve ismerem. A Babetták hoztak bennünket össze, először csak beszélgetés szinten, majd ahogy telt az idő, meglepődve tapasztaltam szakértelmét és igényét is, így kisvártatva barátság majd klubalapítás lett a vége, mely jelenleg is napi szinten határozza meg kapcsolatunkat. Az idő teltével nem csak a motorok lett a téma, hanem a hétköznapi élet is, és ahogy idősebb lett, szóba is került az autóvásárlás számára.
Természetesen korábbról tudtam hogy odáig van a keletnémet márkáért a Trabantért, és bizony elhűltem korábbi munkáin.
Egyértelmű volt tehát, hogy Trabant lesz az "áldozat".
Rögtön nem is egy, hanem kettő.
Örültem az örömének. Ahogy alakultak a motorjai, úgy alakul jelenleg is mindkét kis project is, gőzerővel, mintha nem is ütközne akadályba. Persze meséli, hogy nem egyszerű, de valahogy nem látok rajta soha kétségbeesést.
Remélem ilyen töretlen erővel fejezi be mindkettő autó rendbe tételét.
Valahogy nekem sincs efelől kétségem.
Én innen kívánok sok erőt és sikert, Doki!
Szentesi Gábor
Én hogy látom azt, amit Norbi csinál? Hmm. Kissé nehéz megfogalmaznom azt az elszántságot, szeretetet, és nem utolsó sorban azt a minőséget amivel felújítja az autót. Több ilyen fiatalra lenne szükség, aki a Trabantban nem egy halom ócskavasat lát, hanem egy autót, amit rendbe kell tenni, meg kell őrizni. Norbi pont ilyen. A ballagásán összegyűjtött összegből hosszas keresés után megvásárolta azt az autót, aminek új lehetőséget ad. Ő lesz AGGastyán, az 1.1 limusin. Az autót elég rossz állapotban sikerült megvásárolnia, viszont rendezett papírokkal, és gyönyörű utastérrel. Sokáig nem is tétlenkedett, szétszedte, megrendelte a hattyúnyakat, küszöböket, szilenteket. Elkezdődött a folyamat, nagyon szépen kilakatolták a kocsit, megkapta a megfelelő védelmet is. Rozsdagátló, karosszéria tömítő, alvázvédő. Az autót felbakolta, a futóművet elbontotta, megtisztította, le festette, megszilentezte, kapott új fékeket is. A motorteret kialapozta, a futóművet visszaépítette, és az autó készenáll a fényezés hosszú folyamatára.
Az autót öregíteni fogja, ehhez beszerezte a krómozott lámpakarikákat, 601 lámpákat a régebbi prizmával és borostyán búrákkal. Alumínium kilincseket, motorháztetőt és homlokfalat. A felniket is átalakítja, hogy felszerelhető legyen rájuk a gyári dísztárcsa. Az autót pirosra szeretné, fehér tetővel, mint az egyik jubileumi darab. Sajnos a motorját is cserélnie kell, ehhez már megvan a motor több új alkatrésszel mint az új kuplung. Reméljük az autó mihamarabb elkészül, és egy régi álma valóra válhat.
Úgy gondolom, a kombi vásárlása elég hirtelenre sikerült, de mégis zseniális módon kipofozza. Az autó egy kivánló alap, de sajnos a hanyag tulajdonosok rajta hagyták pecsétjüket. De Norbi ügyesen gatyába rázta a futóművet, váltót és a motort, valamint a féket. Az autón szeretné tovább vinni a menő autó vonalat. Szeretne egy szett alufelnit, ültetést, és rengeteg apróságra odafigyelve fogja megszépíteni az autót. Az öregítést itt nem viszi túlzásba, 601 lámpák, és 601 motorháztetőt furfangosan átalakítja az 1.1 fűtéséhez.
Nos, nem is húznám tovább a szót, Boldog születésnapot kívánok neked Norbi, és kívánom hogy projektjeid sikeresen megvalósuljanak.
Legvégül pedig, ámde nem utolsó sorban mi, a Trabantszerelem.hu csapata is boldog születésnapot kívánunk Neked, Doki! Isten éltessen sokáig, még rengeteg hasonló projektet!